I mitt förskoleområde startade jag 2017 en kör. Det började egentligen med att min kompis/kollega, som hade som uppgift att fördela platserna till Malmö Stads stora förskolekör, exkluderade min förskola från kören på grund av platsbrist med devisen ”Det där löser nog Johan på egen hand”.
Så blev det, och där och då startade jag min första kör.
Jag är ändå väldigt glad att det blev så. Både för det visade förtroendet, men också för att jag tycker att en kör med förskolebarn ska vara en process med barnen. Inte via YouTube. Jag är egentligen inte vidare insatt i den stora stadsövergripande förskolekören, men något säger mig att de (likt tvåornas kör) framförallt övar med YouTube-filmer som stöd. För hur skulle en körledare kunna öva med tusentals barn varje vecka?
Nä, en kör ska göras tillsammans med barnen.
Kören på C1
Barnen som sjunger i min kör är de barn som ska börja skolan efterföljande läsår. De kommer från tre förskolor som ligger i området Fosie i Malmö (område kallas C1). Det brukar vara någonstans runt 50 barn totalt. Tidigare har vi genomfört avslutningskonserter på Gubbabackens amfiteater vid två tillfällen och två gånger blev det inställt på grund av Corona.
Inför läsåret 22/23 togs kören upp igen efter Corona och vi började redan i september planera någon slags avslutningskonsert. Kanske på Gubbabackens amfiteater? Kanske på Nydalas amfiteater?
Min rektor, Gezim Isufi, tänkte dock annorlunda och tyckte vi skulle satsa stort. Efter en sondering av lämpliga lokaler stod vi kvar med det enda alternativet som vi egentligen önskat från början.
Kuben på Malmö Live.
Såhär ser det ut i Kuben. Detta är dock riggat för ett annat evenemang än vårt.
Det tar ett år
Ett idogt arbete inleddes för att planera. Bland annat beslöt vi oss tidigt för att boka bussar för att alla barn och deras familjer skulle kunna ta sig till Malmö Live. Eftersom avslutningskonserterna rimligtvis ska ske på kvällstid fanns såklart en oro i form av ”tänk om ingen dyker upp”. Kanske skulle kunna gå att skaka av sig på en liten scen, som inte kostar pengar att boka. Men har man väl bokat Malmö Live så vore det ju kul om både kör-barnen och deras familjer dök upp.
Nåväl. Under månaderna september-maj repades det med kören varje vecka. Varje barn skulle komma varannan vecka och för mig var det viktigt att alla barn fick träffa barn från de andra förskolorna. En kör är trots allt en enhet – inte 50 individer.
Tolv, för barnen tidigare okända, låtar repades in och den 30:e maj stod vi där i Kuben på Malmö Live.
Och kan ni tänka er; nästan alla kom!
Visserligen hade vi samlat in samtycke för fotografering från samtliga barn. Men det känns ändå inte helt bra att dela dem här. Ni får föreställa er 50 barn bakom mig.
Nu är planeringen och kör-repen igång inför att köra körkonsert igen, och den 28:e maj 2024 står vi där i Kuben på Malmö Live!
Men, finns det ett syfte?
Jag vet ju varför jag vill göra det här tillsammans med barnen, och varför jag tycker det är viktigt. Dels är jag en stor förespråkare för musik och sång i förskolan överlag. Och dels är det otroligt spännande med långa processer. Dessutom är de långa processerna ännu mer spännande när de avslutas tillsammans på en bombastiskt sätt – här i form av en konsert! Vad har barnen lärt sig längst vägen? Och hur känner de när de står där på scen?
Jag tror barnens upplevelse, i form av att stå framför sina föräldrar på Malmö Lives scen, är något de kommer bära med sig länge.
Men bara för att jag vet vad jag vill göra och har ett pedagogiskt syfte med det är det ingen självklarhet att jag ska få driva ett projekt likt detta. Och så är det med mycket i förskolans värld; vi har ambitioner och syften för nästan allt vi gör. Men det är inte automatiskt så att Kuben på Malmö Live står där och väntar på att förskolor ska komma och gästa. Malmö Live är, även om det är ett Malmö Stad-ägt bolag, en vinstdrivande verksamhet. Det kostar alltså pengar att boka in sig. Och bussarna som körde barnen och vårdnadshavarna till och från Malmö Live – kostar också pengar.
Handlar det om pengar?
I det här, som med mycket annat, kan jag som förskollärare bara önska… Och kanske till och med drömma? Särskilt eftersom det i grund och botten är ekonomisk fråga där det är förskolornas (kanske kan man till och med säga att det är barnens?) pengar som används. Så varför tycker vi det är värt att göra det här på C1? Har det något värde för barnen? Och varför gör i så fall inte alla förskolor något liknande?
Jag frågade min egen rektor Gezim Isufi och fick det här till svar:
Tyvärr så landar intentionerna, ambitionerna, visionerna och drömmarna oftast i någon form av ekonomisk beräkning. Vilket är så synd. Ekonomin och ibland även mandaten att fatta visa beslut kan begränsa oss att vilja göra något som vi tror på, som i det här fallet. Det krävs mod att fatta beslut som faller utanför ramarna, men det gör vi ibland, för att vi tror att detta ger barnen upplever som de kan bära med sig längre fram i livet.
Det här är alltså inte något som bara gäller bara mig och vad jag vill göra på min arbetstid. Det är ett arbete som involverar alla och som (jag tror och hoppas) alla ställer sig bakom och tycker är bra. Trots allt är ju min del bara en liten del av det totala arbetet. För det räcker ju verkligen inte att jag sjunger tillsammans med barnen en gång varannan vecka. Samt såklart att ledningsgrupp, och framförallt rektor, ser en vinst med. Att våga satsa – för barnens skull.
Så. Även om jag tycker det är rätt fett att stå på Malmö Live och leda kören vill jag gärna tro att det är ännu fetare att som barn få ta sin plats i kören och stå där på scen framför familjen och visa att: Det här har vi kämpat med ett helt läsår!
Det tycker jag är coolt.
Jag tycker du är lite snål mot Förskolekören i Malmö. Annika Josefsson gör ett fantastiskt arbete som har en oerhörd genomslagskraft på förskolor där inte musiken är självklar i vardagen.
Läs mer här: https://malmo.se/Uppleva-och-gora/For-familjer-barn-och-unga/Malmo-Kulturskola/Vara-verksamheter-i-skola-och-forskola/Kulturskolans-forskolekor.html
Det går kanske att se frågan ur ett metodiskt och pedagogiskt perspektiv? Inom förskolan har vi länge betonat det nära. Körsång är motsatsen. När många sjunger tillsammans och taket lyfter är det en kollektiv upplevelse som bryter mot förskolans tradition. Jag älskar det.
Min karriär som körledare började i slutet på 80-talet (?) på Kirseberg. Hans Holm och jag fick stöd för idén att samla Nordöstra socialförvaltningen sexåringar i en kör. Det var ca 250 barn från 20 förskolor. Vi tryckte upp tröjor till barn och pedagoger (väldigt viktigt och identitetskapande), sjöng in repetionsband tillsammans med representanter för alla förskolor, kopierade repetionsband och sånghäften, fixade bussar och konsertlokal, fördelade biljetter till själva konserten osv… Det var ganska mycket jobb men väldigt belönande.
Efter några omorganiseringar övergick vi till att vara stadsdelens förskolekör och prövade olika konsertlokaler. S:t Pauli kyrka hade en underbar akustik och stor publikkapacitet. Det är en särskild känsla att sjunga i kyrka.
Ett återkommande problem var tider för konserterna. Dagtid – skulle föräldrarna ta ledigt från jobbet? Kvällstid – vem skulle ta ansvar för att barnen kom dit? Kunde vi garantera att mormor fick plats i publiken? Det visade sig att föräldrarna på Kirseberg slöt upp dagtid, men när vi testade samma koncept i andra mer socialt utsatta områden var det svårare att locka föräldrar.
I slutet av 90-talet gjorde Annika och jag Förskolekörer i Västra Innerstaden under Kulturkopplingens beskydd. Jag är glad att se hur vårt lilla projekt nu har blivit en verksamhet under Kulturförvaltningens beskydd och med Malmö lives resurser.
Nästa år kommer mitt barnbarn att uppträdda. Han ser redan fram mot konserten och föräldrarna har bokat in tiden.
Det är en helt unik insats Annika gör för stadens alla barn. Och i det här fallet innebär stordriften fördelar som kompenserar problemet med anonymitet i youtubemetodik.
Sjunga tillsammans och improvisera har sin givna plats i förskolan. Jag tycker inte det bör polariseras mot stora förskolekörer.
Ja, kanske är jag snål. Jag vet väldigt lite om den. Hela min ingång är att det här är ett projekt som jag driver från början till slut. Såklart tillsammans med personalen på avdelningarna som gör jobbet mellan gångerna. Jag har förstått det som att kulturskolans kör egentligen bara är en konsert. Precis som med tvåornas kör (som jag jämför med). I tvåornas kör kommer det ut någon och introducerar sångerna i början av terminen/läsåret och sen är det YouTube som gäller! Youtube är ju jättebra, det använder jag också för att hjälpa avdelningarna att öva själva. Men jag tycker inte det räcker som enda metod. Tänker jag! Fler borde försöka dra såna här saker själva. Kompetensen finns och jag tycker de som vågar satsa lite högre ska ha cred för det (och då menar jag inte mig själv i första hand, utan snarare en mer nytänkande ledningsgrupp).
Jag tänker att det är en omvälvande upplevelse i att gå från den lilla kören (femåringarna på den enskilda förskolan) till den stora kören som träffas vid konserttillfället och generalrepetitionen.
För många barn är detta en ”once in a lifetime experience” och frågan om det verkligen är en kör eller inte känns lite småaktig.
Fast – det är naturligtvis en helt annan grej att bygga upp en något långsiktigt tillsammans med barnen. All tänkbar cred för det!
Hej Johan!
Tänkte att jag gärna vill kommentera ditt inlägg angående mitt projekt ”Kulturskolans Förskolekör”. Först vill jag säga att jag tycker det är superbra att det finns flera personer som ger Malmös barn möjlighet att sjunga. Det är dels du. Sen har även Kalle Nimhagen fått möjlighet att ha en kör med barn från ett område i B. Oxie vet jag också har haft någon som haft körer i det området.
I ditt inlägg beskrev du hur du jobbar med din kör, men hur de andra, som jag nämnde, lägger upp sina körövningar vet jag inte och har heller inga synpunkter på det. Men jag vill gärna berätta om mitt arbetssätt eftersom du var tveksam till hur jag jobbar med Kulturskolans Förskolekör.
Jag ser mig själv inte som en ”körledare”. Jag är dirigent när körerna gör sina framträdanden och även de tillfällen när vi övar. ”Körledare” är de pedagoger ute på förskolorna som tar på sig att vara köransvariga och öva tillsammans med barnen. Det övas rörelser och sjungs så det står härliga till ute på förskolorna. Detta gör att fler och fler pedagoger inser att det här med sång är ju något som de själva klarar av, något som barnen gillar och som också berikar barnens språkutveckling. Material skickas även hem till föräldrar så där sjungs det också. Det vet jag eftersom jag allt som oftast träffar på föräldrar i olika sammanhang som har sina favoritlåtar. Sångerna skriver jag utifrån att barn skickar in berättelser och förslag på vad de vill att dessa ska handla om. Texterna blir något helt annat än om jag själv skulle bestämt dess innehåll.
När vi har våra konserter sitter sångerna som berget hos de flesta barn. Att pedagogerna är körledare ute på förskolorna är jag helt trygg med. Sen om de övar med filmer, den inspelade musiken, med sing-a-long, med CD-skiva eller att de själva kompar på ett instrument det spelar mindre roll. Det är sångglädjen, gemenskapen och barnens förväntan inför konserterna som har betydelse. Jag vill att alla ska känna precis som det barn som kom ut till sina föräldrar och sa ”Tänk, jag visste inte att jag var så här bra”.
Så att Kulturskolans kör, som du skrev, ”egentligen bara är en konsert”, det tror jag inte att någon av de förskolor som anmäler sig år efter år tycker. De inser vilket enormt värde den har för barnen och deras utveckling. Inte minst språkligt. Att den engagerar föräldrar och också de yngre barnen på förskolan. De yngre barnen väntar på att det ska bli deras tur att vara med ”på riktigt”. De är med och sjunger, men det är de äldsta som har konsert. De inser också vilket enormt arbete jag lägger ner på för att få Förskolekören att fungera.
Det är enbart jag som driver hela projektet. Det är 2.500 barn som ingår det här året och 150 förskolor som deltar. Det är mycket att organisera.
Det jag önskar framöver i Malmö är att fler, precis som du och Kalle, tar initiativ till och ges möjligheter att starta fler Förskolekörer. Jag har hälften av Malmös barn födda 2018. Du har ca 300 och det har nog Kalle också. Men då är det fortfarande många barn som inte är med i någon Förskolekör.
Jag tycker det är synd att du ställer olika arbetssätt med körerna mot varandra när vårt mål är detsamma. Att barn ska få sjunga och genom det uppleva musikens kraft.
Jag tycker dessutom att det är synd att det skrivs i ett sammanhang som är till för att utveckla Förskolors arbete.
Det här året blev jag utvald av Kungliga Musikaliska Akademien att få ”Göran Lagervalls pedagogpris”. Ett stipendium på 25.000:- för mitt arbete med Förskolekörerna i Malmö. Var uppe i Stockholm och tog emot detta pris för ett par veckor sedan under mycket högtidliga former. Det kändes riktigt bra att få efter att ha hållit på med det här i 25 år. Så något är nog bra med mina körer i alla fall
Under Coronan spelade August (som spelar in sångerna och som spelar gitarr) och jag in flera filmer som byggde på de sånger som skapats utifrån barnens berättelser, Vi gjorde sedan besök ute på förskolorna. Där filmades barnen när de sjöng sina sånger. Vi hade också en omröstning om vilka låtar som skulle gå vidare till nästa års Förskolekör. Barnen skickade in sina favoritsånger från kören. Filmerna skickades ut som hälsningar till barnen eftersom vi inte kunde ha konserterna. Så jag tycker nog att vi skapar mycket kontakt med barnen även om vi inte träffar dom varje vecka och övar.
Här kommer några länkar om du tycker det är intresserad :
Kulturskolans sida där årets sånger ligger: https://malmo.se/Uppleva-och-gora/For-familjer-barn-och-unga/Malmo-Kulturskola/Vara-verksamheter-i-skola-och-forskola/Kulturskolans-forskolekor.html
Omröstningen om låtar som skulle gå vidare: https://www.youtube.com/watch?v=mn0LDR_VyJg
Besök på Klövervallen: https://www.youtube.com/watch?v=btBMe3Y4oDo
Besök på Bladbaggen: https://www.youtube.com/watch?v=3gyjgg7_Fpo
Besök på Dekanen: https://www.youtube.com/watch?v=dI7f1WV9AAk
Besök på Gullängen: https://www.youtube.com/watch?v=FtWu1ArCcrM&list=PLPXwwhqFFBNlcZQSJvm9JK-eD-Lz4gJpA&index=8
Sen nämnde du också mina kollegor Kattis och Maggan som har Tvåornas Kör. Jag bara undrar, hur mycket skulle barnen sjungit i åk 2 om inte dessa eldsjälar fanns? De åker runt till i stort sett alla skolor i Malmö släpandes på piano och sig själva. Vid tre tillfällen besöker de varje klass. Barnen är så förväntansfulla varje gång de kommer ut till skolorna. Och barnen kan sångerna för de har övat i skolan, hemma och med sina kompisar. Och sedan får de ha konsert med duktiga musiker och fullsatt salong. Dessa två skapar en enorm sångglädje ute på skolor. Och jag lovar dig, utan Maggan och Kattis hade det inte blivit mycket sång för de barn som går i åk 2. Eller vad tror du?
Så lycka till med er konsert i maj. Själv ska jag ha mina konserter 11, 12 och 13 juni. Kom gärna förbi och lyssna.
Ha det fint och en riktigt God Jul! Hälsar Annika
Tack för ditt svar Annika! Det blev nästan en hel krönika i sig. Du var inte ensam i att tolka det som kritik verkar det som, och så var inte poängen, utan snarare ville jag berätta om hur jag gör. Och hur jag startade är ändå en parentes som jag bara tyckte var lite kul att berätta om.
Haha! Ja, det blev ett låååångt inlägg.
Haha! Ja, det blev ett låååångt inlägg. Men jag har såååå mycket att säga om Förskolekören.
[…] har tidigare skrivit om förskolekören på C1 och tipsat om mina språkljudsövningar. I det här inlägget tänkte jag gå igenom hela min […]
[…] mitt inlägg om körverksamheten på C1 som verkade somliga fastna i min ”kritik” mot den Malmö stad-övergripande […]