Trygghet och nyfkenhet

I  bloggtexten odla och undervisa beskriver jag att odling kan innehålla många olika mål.  Gården är en viktig plats som barnen möter varje dag. Att vänja sig vid att vara utomhus i olika väder och känna sig hemma i grönskan är viktigt för små barn. För många barn är förskolegården och skolgården den första riktiga kontakten med en grön miljö. Att få utforska den i sin egen takt, bygger grundläggande trygghet och väcker nyfikenhet. 

Gården - en grön oas - Ann Kronberg Larsson

Kunskap 

Genom att skapa platser för olika naturupplevelser kan barnen få uppleva olika färdigheter. En färdighet är att kunna vara i naturen och känna sig bekväm och nyfiken på den. En annan är att kunna agera i naturen och veta hur man ska agera i den. Enkelt beskrivet handlar det om att till exempel känna till stenarna i närmiljön och veta hur man ska klättra i den. Eller att vara bekant med djur och insekter på gården. Tryggheten gör att man får en personlig koppling till miljön och vet hur den fungerar. Ytterligare en är att man känner för naturen. Man vill skydda den. 

Interaktion

Att bli trygg och känna sig bekväm på gården tar olika lång tid för olika barn. Nästa steg är att kunna agera på gården, att ha en personlig koppling till den. Tänker vi på lite äldre barn tillkommer närmiljön närmast förskolan. De stora barngrupperna idag gör att det inte är lika enkelt att gå på utflykter utanför förskolan. Generellt finns det stora skillnader i vilka gröna miljöer barn möter under åren i förskolan. De planerade undervisnings aktiviteter som förskollärare har med  barnen hjälper barn att vilja och våga undersöka djur och insekter i den närmsta gröna miljön omkring dem. Det är viktigt att tolka barns olika tankar om smådjur och insekter. Att få uttrycka sina känslor om miljön är det som är centralt i mötet med växter och djur på gården. 

Årets frösådd

Vi brukar plantera frö inne på våren. Blötlägger man dem lite innan går processen fortare. I år har vi sått  rosenbönor och ärtor. Det tog tre veckor innan vi hade färdiga plantor att plantera ut i pallkragen. Vi  använde lite större “ glasspinnar” som blompinnar och vi återanvände även några av förra årets blompinnar. 

Pallkragar.

Utplantering

När värmen kommer är det dags att plantera ut det vi sått.  Vi har flera pallkragar på skolgården i en pergola. I år har vi  planterat  tillsammans med en annan klass rabarber, jordgubbar, potatis, ringblommor och krasse . 

I vår undervisning har vi tittat på film om insekter och djur och lärt oss mer om nektar. Färgerna på de  blommor man väljer har betydelse. Humlor och bin ser, gula, blå och lila blommor.  Fjärilar drar sig däremot oftare till blå och röda blommor. Enkel blommande blommor innehåller mest nektar. Genom att göra en inbjudande miljö med många färgglada blommor och växter lockar in insekter och småkryp till odlingen.

Mina kollegor har gjort fina insektsfällor med sina elever. Det går att anpassa till det materialet som finns på gården eller i närmiljön. Insekt fällorna är placerade i häckarna på gården och det är spännande att se vilka smådjur som hittar dit. Efter lektionen släpps de ut i naturen igen. 

Insektsfällor

Gör egna insektsfällor. Ta fram lite burkar och bädda med lite gräs i botten, gör hål i locket och placera fällorna på lämpliga platser. Titta på djuren i lupp tillsammans. Eller ta med er luppar när ni går på utflykt och undersök vad det finns för djur på platsen. Rulla wellpapp till rör och knyt ihop några stycken. Häng dem i träden och se om några tvestjärtar kryper in i dem. 

Fjärilsrestaurang

Tidigare har vi målat burkar och blandat lite sockerlösning till fjärilarna, Om burkarna hänger i träden kanske fjärilarna kommer och äter där. Det går även ställa ut lite lerfat med stenar i botten. Fyll på med vatten, så fjärilar, bin och humlor kan dricka vatten varma sommardagar. Då blir det en fin fjärilsrestaurang. Det är spännande för barnen att se vilka som kommer och dricker vatten. 

Gräsets betydelse

Genom att odla i gräsytor kan de också lära sig om kretslopp och hur växter växer. Dessa praktiska erfarenheter gör att barnen får en personlig koppling till gården och förstår hur naturen fungerar.

Soldämpare

Gräset hjälper till att absorbera solstrålar och ger en svalare marktemperatur. Gräset kyler ner luften och hjälper till att skapa behagligare mikroklimat på gården och gräset är alltså inte bara en plats för lek, utan en grundläggande del av en grön miljö på förskolan. Att vara rädd om gräset och växterna under sommarveckorna är extra viktigt, för att barn ska känna sig mer bekväma på gården. 

När ska man vattna?

Vattna sällan men rikligt. Det är bättre att vattna djupt och sällan än lite och ofta. Det gör gräset mer torktåligt. Vattna tidigt på morgonen. Då hinner gräset sjunka ner i jorden innan solen blir för stark, vilket minimerar avdunstningen. Passa på att fundera på hur vattningen kanske också kan bli en möjlighet till vattenlek på gården.  

Jag tänker att det är lätt att glömma bort gräsets betydelse på gården under sommaren. Men som en del i en grön miljö är den underskattad. Det skulle vara intressant att höra om hur vattning på förskolegårdarna fungerar sommartid. 

Författare


Upptäck mer från Tankar om Förskola

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

#Insekter, #Närmiljö, #Natur, #Odling, #Sommar, #Utemiljö, #Utepedagogik

Lämna ett svar