”Men det blir juh brunt”

När barnen målar fritt händer detta ofta… ” jag tar lite av den, lite av den, av den så blir det fint. Va?? Men det blir juh brunt.” Det var inte alls den färgen som barnet ville blanda och måla med. Där kom idén att skapa tillfällen för barnen att arbeta med färglära i ett färglabb. Syftet med färglabbet är att upptäcka, undersöka hur primärfärger blir sekundärfärger när man blandar dem, genom att leka och experimentera får barnen de erfarenheter som man behöver för att blanda olika färger och nyanser.

Färgat vatten i alla möjliga kulörer

Färglära är vetskapen om hur man blandar färg. Att kunna välja vilken färg att måla med är en del i att kunna uttrycka sig. Barnen kanske vill måla av och och blanda till en specifik färg eller nyans för att kunna gestalta sina erfarenheter och upplevelser.

En enkel beskrivning av färglära.

Om färg och färglära - Sara Rostedt

Primärfärg detta är också det som oftast kallas för grundfärger alltså röd, gul och blå. Många tror att grön är en primärfärg men det är det inte. Röd, gul och blå är så att säga rena färger och kan inte skapas genom färgblandningar.

Sekundärfärg det är de som du får när du blandar primärfärgerna med varandra, exempelvis gul och röd blir orange. Gul blandat med blå blir grön, blå och röd blir till lila. Om du blandar två sekundärfärger får du gråa och bruna färgblandningar. Av erfarenhet så är det mycket svårt att blanda en snygg brun. Men man kan få fram olika bruna nyanser genom att blanda blå/orange, rött/grönt eller lila/gult.

Tertiärafärger få du fram igenom att du blandar en primärfärg med en sekundärfärg. Då får du fram klara ”mellantoner” så som gul och grön blir till gulgrön.

I färglabbet

använder jag mig av karamellfärg och vatten. Jag blandar tre stora flaskor med färgerna röd, gul och blå. Det ska finnas om barnen skulle vilja ha mer av någon färg. Alla barn får en egen bricka så att de fritt kan laborera med primärfärgerna. För att laborera med det färgade vattnet får barnen olika genomskinliga eller vita behållare i plast. Eller glas, små kannor, avklippta petflaskor, små genomskinliga trattar, ja allt möjligt som kan vara spännande. För att flytta vattnet använder vi pipetter eller genom att hälla det färgade vattnet från den ena behållaren till den andra, så att de kan se hur det blandas.

I slutet när barnen har fått blanda olika färger och nyanser så får de hälla allt vatten i en genomskinlig behållare. I teorin borde det bli brunt, men det blir det inte utan oftast en grönbrun, eller gråbrun blandning beroende på hur mycket av de olika färgerna barnen blandat. Jag har tidigare jobbat med en färgkarta och en färgcirkel där man kan visa tydligt vilka färger det blir när man blandar dem inbördes. Den hänger sedan uppe på väggen i ateljén så barnen kan använda den när de målar eller pratar om färg.

Barn som laborerar och får fram dessa färger & nyanser ifrån primärfärgerna

Att samtala om färger och nyanser drar liknelser till saker som barnen känner igen likt färgen i en vattenpöl eller färgen på en tröja. Att prata med barn är avgörande för språkutvecklingen och här sker det i ett sammanhang där barnen själva är delaktiga och aktiva.

Färglabb är något som barnen ofta frågar efter och visst har vatten och färg en dragningskraft till både både barn och vuxna.

#Ateljé, #Ateljerista, #Färg, #Färglära, #Labb, #Primärfärg, #Sekundärfärg, #Tertiärafärger