fbpx

Till färgmötesplatsen behöver du:

  • Penslar av bra kvalitet, runda och platta i tjockare storlek. Penslar av god kvalitet är dyrt men om man tar hand om dem på rätt sätt så håller de länge
  • Maskeringstejp
  • Papper, tänk även återbruk!
  • Spännpapper i olika bredd
  • Flaskfärg (readymix) i grundfärgerna gul, blå, röd samt svart och vitt
  • Genomskinliga koppar eller behållare att hälla färg eller vatten i
  • Temperapuckar (vattenfärg) i olika färger och nyanser
  • Marseilletvål
  • Cellulosasvamp
  • Sprayflaskor
  • Förkläden

Jag vill måla!

När man ska måla kan man dela in ”passet” i tre olika moment. För att barnen ska kunna bli självgående tänker jag att barnen ska vara så delaktiga som möjligt anpassat efter ålder och mognad. Exempelvis att hjälpa till med att hålla papper, tejpa med maskeringstejp och hämta penslar och färg. Barnen kan ”för målandets skull” måla fritt ur fantasin eller så har jag bestämt en inriktning eller ett specifikt syfte med undervisningen. 

Att skapa en färgmötesplats - Sara Rostedt

Detta kan vara bra att tänka på: readymix är bara att hälla i färgkoppen och kan blandas inbördes, sedan är det bara att måla. Färgen kan målas på flertalet olika underlag förutom plast där färgen flagnar av. Färgen är vattenlöslig, men man får ändå tänka på att skydda kläder. Med readymix kan man måla med andra verktyg än penslar, svampar, grenar, stämplar -ja allt möjligt, det är bara fantasin sätter gränser. Om ni väljer att måla med temperafärg så är det lättast att spraya vatten direkt på färgpucken för att sedan ”gnugga” och då få pigment när du målar på pappret. Jag brukar utmana de äldre barnen genom att räkna till fem medans de gnuggar. För de yngsta barnen kan vara en utmaning att måla med temperafärg då det kan vara svårt att få balans mellan vatten och färgpigment. Detta är en färdighet som barnen får öva på och som de sen bemästrar med tiden.

Målning med temperafärg

Målning med temperafärg

Efterarbetet innebär oftast materialvård

Såsom att tvätta rent penslar och färgkoppar. Detta kan alla barn göra och efterarbete är en del i att arbeta i en ateljé. Flertalet barn tycker även att det är kul att få leka med vatten och göra fint. Hos mig brukar barnen tvätta det som de själva arbetat med eller så hjälps någon eller några åt i slutet av passet. På min nuvarande arbetsplats använder de Marseilletvål – för mig är detta verkligen en game changer. En skonsam tvål som lätt får smutsiga penslar rena samtidigt som de återfuktar! En magisk tvål, som ni borde prova! När man har tvättat penslarna måste man sätta dem på tork med borstet upp, annars så blir de förstörda och går inte och måla med.

Papper!

Det finns många papper med olika kvalitet och struktur. Satsa på bättre papper med god uppsugningsförmåga ett växtpapper om ni ska måla. Använd gärna olika typer av storlek på pappret & dela större papper i mindre format med en pappersskärare. Storleken på pappret kommer styra barnens skapande och uttryck. Här är det bara att experimentera tillsammans med barnen och tänk även återbruk! Spännpapper kan man sätta upp på en vägg som sträcker sig ut på golvet, större staffli, på hela golvet etc. Tunnare papper likt de som finns i skrivaren fungerar bäst för skissande av idéer.

Första gången jag använder readymix med en ny barngrupp ger jag dem en utmaning. Utmaningen är att inte blanda färgerna utan att försöka hålla dem så klara som möjligt både på pappret och i färgkoppen. Jag brukar säga ”Den gula penseln bor i den gula färgkoppen”. Då sker det också ett givande och tagande mellan barnen och ett naturligt samspel i gruppen. Ibland målar vi på samma papper och då brukar barnen få som uppgift att inte måla på det som någon annan målat, utan att försöka måla mellan fälten på de lediga utrymmena. Något som jag tycker är effektfullt är att arbeta med bara svart och vitt. Måla med svartfärg på vitt papper och sedan vit färg på svart papper, de starka kontrasterna ger ett spännande visuellt uttryck.

Readymix-målning "sol med banan"

Readymix-målning ”sol med banan”

Nästa inlägg kommer att handla om färglära och hur man kan arbeta tillsammans med barnen på ett spännande sätt med barnens favorit -färglabb.

Författare

#Ateljé, #Färg, #Måla, #Papper, #Skapande

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *