Vad innebär egentligen begreppet fri lek? Detta begrepp är något som har följt med mig sedan studierna. Jag reflekterade inte speciellt mycket över det då. Det var inte förrän jag var på min första arbetsintervju som jag använde mig av begreppet fri lek när jag svarade på en fråga som rektorn ställde. Jag fick då tillbaka från rektorn, ”Vad är leken fri från?”. 

Begreppet fri lek - Emilia Sandberg

Den motfrågan är något som har följt mig sedan den dagen. Jag har själv använt mig av den frågan gentemot kollegor om vad de menar när de säger fri lek. 

Vad anser forskare om begreppet?

Niklas Pramling har i sin forskning bland annat dragit slutsatser om att begreppet fri lek borde skippas. Han tycker att det bara behöver talas om lek. 

Pramling lyfter vidare att en del barn är inte fria att delta i leken utifrån att de alltid får rollen som hunden eller småsyskon. Detta skapar då ett maktspel mellan barnen där de lekstarka barnen är de som bestämmer medan de andra bara får hänga på. 

Vad jag tänker om begreppet

Så vad menar vi egentligen när vi säger fri lek? Vad är leken egentligen fri från till skillnad mot annan lek? Jag tänker att leken aldrig är fri utan det beror på vad barnen i leken har för erfarenheter med sig. Om en grupp barn leker en lek som handlar om ett tv-spel är inte barnen som inte spelat tv-spelet fria att vara med i leken. 

Barnens lek bygger på deras erfarenheter och vikten att vi vuxna finns tillgängliga i barnens lek. Ibland kan vi behöva gå in och stötta upp i leken för att få den att komma vidare. Vi bidrar med våra erfarenheter och kan på det viset tillföra nya vinklar och material i leken. 

Vid andra tillfällen kan vi behöva gå in och starta upp en lek. Antingen vara medlekare hela tiden eller vara medlekar till en början. För att sen kunna placera sig bredvid leken men fortsätta att observera den. 

Skrota begreppet?

Ska vi då skrota begreppet fri lek helt och hållet. Eller räcker det att vi är medvetna om vad vi menar när vi pratar om det? 

Begreppet fri lek är något som används flitigt inom förskolan och som är ett vedertaget begrepp. Jag tänker att det är viktigt att vi inom förskolan vågar reflektera över begreppet fri lek och vågar vrida och vända på begreppet. 

Då begreppet fri lek är något som är så pass vedertaget och används av många inom förskolan är det kanske svårt att skrota begreppet helt och hållet. Jag tänker att vi inom förskolan behöver bli bättre på och våga mer att reflektera och vrida och vända på olika begrepp inom förskolan. 

Författare


Upptäck mer från Tankar om Förskola

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

#fri lek, #Lek, #Niklas Pramling

Lämna ett svar