Vi har i tidigare inlägg skrivit övergripande om hur vi la upp musikarbetet över tre förskolor i Malmö. I dagens inlägg ska vi dyka ner lite djupare och se hur vi valde att arbeta med musikundervisning för de allra yngsta barnen – som vi valde att kalla ”utforskarna”.

Vi börjar med ordet

Varför valde vi att kalla de allra yngsta barnen för utforskare då? Vår grundinställning var att för att barnen senare ska kunna arbeta mer systematiskt med instrumentspel, körsång eller med musik på vilket som helst sätt framöver så måste de först ha fått prova. Tänk er själva att komma in ett rum med ett trumset. Den första instinktiva tanken för de flesta är nog ändå inte att försiktigt smyga fram och försöka lägga ett soft jazz-komp. Nej – den första insikten gissar vi är att springa fram och börja banka på allt (helst samtidigt) så hårt det bara går.

Musiken på Ö1 - utforskarna! - Anton Jakobsson & Johan Eckman

När man ska lära sig hur något fungerar tror vi att man först måste prova sig fram. Man måste utforska det nya. För att stjäla ett begrepp från vår kära gamle kollega Kalle Nimhagen ville vi att barnen skulle ”kladda musik” (läses på grov skånska). Precis som vi kan hälla ut färg och låta barnen klämma, känna och smeta runt det precis som de vill i en ateljé ville vi att de skulle starta musikkarriären på samma sätt, genom att kladda med ljudet för att se vad som händer.

För att barnen när de blev äldre (regelföljare) skulle kunna spela tillsammans och samtidigt måste de först ha fått utlopp för att prova och lära sig hur det nya materialet fungerar!

Vi började med trummor

Det första som alla 1-2åringar fick uppleva var trummor. Vi hade turen att ha ett väl optimerat musikrum att använda oss av med full ljus- och ljudutrustning. Vi byggde en nedsläckt miljö och en labyrint av trummor enligt modellen som du kan se på bilden.

I bakgrunden hade vi en trum-loop som ständigt snurrade. Barn fick krypa/gå runt bland trummorna och utforska dom. Vad händer om man slår på det här sättet? Vad händer om man slår på sidan? Och vad händer om man skrapar med naglarna på skinnet? Låter en stor trumma annorlunda än en liten?

Utan att ställa frågorna rätt ut var det ungefär kring dessa vi byggde aktiviteten.

Ljusutrustningen märkte vi var ett ypperligt sätt att hålla kvar barnen i aktiviteten med trummor utan att för den delen tillföra instruktioner (vilket var svårt, men strikt förbjudet i arbetet med utforskarna). Dels skapar det en väldigt härlig miljö där barnen ville vistas länge. När vi kände att barnen började tröttna kunde vi ställa in ljuset att ändra färg varje gång de slog på trumman. På så sätt kunde de se hur hela rummet förvandlades genom att använda trummorna. Spelade de långsamt ändrades alla färger runtomkring dem i långsam takt, men om de gick bananas på trummorna blev det ett kaosartat disco!

Slagverk

Vid nästa tillfälle hade vi lämnat trummorna bakom oss och bjöd på ungefär samma rum, men med en labyrint av olika sorts slagverk istället.

Sista tillfället!

Från att fram till nu enbart erbjuda material och instrument som är ”tonlösa” gick vi nu vidare till att introducera barnen till instrument som producerar ton på ett annat sätt. Bland annat gitarrer, ukuleles, keyboards och pianon.

Tips

Om du vill börja arbeta med instrument med de allra yngsta, tillför så lite regler som möjligt. Gör det enkelt. Barnen kommer vilja använda instrumenten. Ta hellre bort annat material i rummet så kommer de automatiskt fördjupa sig i instrumentet helt på egen hand.

Hoppa över turtagning! Släng ut allt material och låt dem byta så mycket och ofta de vill i början. Det kommer bli ljud och det kommer bli oljud. Om de inte får banka av sig i tidig ålder kommer de istället banka av sig senare i livet. Då är de dessutom starka nog att de råkar slå sönder trummor och annat.

Avslutning

I nästa steg kommer vi gå igenom nästa grupp, regelföljarna, och hur utforskarna sakta men säkert förvandlas till regelföljare.

Medförfattare

#Gitarr, #Keyboard, #Musik, #Musik i förskolan, #Musikundervisning, #Piano, #Slagverk, #Trummor, #Ukulele, #Utforskande
Ett svar på ”Musiken på Ö1 – utforskarna!”

Lämna ett svar