Dags att runda av serien om musikprojektet på Ö1. Vi har tidigare pratat om Utforskarna och Regelföljarna och ni kan också läsa det första inlägget där vi gick igenom ramarna för hela arbetet.
Nu har det blivit dags för Skaparna. Som avslutning för barnen i område Ö1 tog vi dem igenom två olika användningsområden för musik. Det ena var att framföra musik genom en kör som du kan läsa mer om här. I detta inlägg kommer ni få läsa om hur vi producerade låtar tillsammans med dem i en äkta studio.
Röd tråd
Vår tanke var att barnen skulle få en musikalisk röd tråd från sin första tid på förskolan till den sista dagen. De börjar med att utforska musiken och instrumenten till att lära sig mer om hur de funkar och man spelar på dem. Hur omsätter man den kunskapen barnen skaffat sig då? Jo, man låter dem skriva en låt och spela in denna!
Färgerna blir melodi
Det första steget i själva låtskapandet var att skapa en melodi tillsammans med barnen. För att göra det konkret för barnen arbetade vi med samma färgkodade material som vi använt tillsammans med regelföljarna när vi spelat boomwhackers och piano. Det är egentligen inte svårare att göra en melodi än att skapa olika färg-följder och sen försöka spela dem.
Några råd:
- Låt skapandet ta tid
- Fråga saker som ”vad händer om vi flyttar den färgen dit?” så att barnen verkligen lyssnar in sin skapelse och göra eventuella ändringar.
- Det kan vara en god idé att alltid börja och sluta med röd (alltså tonen C) så att låten ”hittar hem” i sista tonen och får ett mer musikaliskt flyt.
Melodi får text
Melodin ska såklart ha en text så låten slutligen kan sjungas på ett rimligt sätt av barnen själva. Här kan man behöva göra lite korrigeringar av tonföljden som skapades i förra steget. Inget större (vi vill inte peta för mycket i det barnen skapat) – men vissa toner kan behöva en ”upprepande ton” istället för att byta ton på varje stavelse. Detta är också något som kräver väldigt mycket pedagognärvaro (och vissa ändringar gjorda av vuxna) då det slutliga målet, en inspelad låt, kan vara för abstrakt för att barnen ska ta in det i de första delarna.
Text och melodi får harmoni
Det här momentet gjorde vi inte med barnen. Eftersom melodierna ibland blev lite knasiga så var det ibland svårt att sätta enkla ackord till dem. Därför bestämde vi som höll i aktiviteterna att det helt enkelt var enklare om vi ackord-satte melodierna utan att barnen var med. Det viktiga var helt enkelt att vi skulle kunna spela och sjunga låten tillsammans med barnen.
Låten blir en produkt
Produktionen gjordes till största del av Johan i studio efter barnens önskemål om ”stuk”. Det kunde till exempel vara att barnen gillade någon speciell låt och att vi försökte få till låten att låta ungefär som den – produktionsmässigt alltså. De fick så bestämma om den skulle vara lugn, dansant, snabb, ösig eller liknande.
Avdelningarna fick sen ut produktionen, där vi hade spelat in sång, att öva till inför den stora inspelningsdagen. Där spelades barnen in ungefär fem och fem där en av oss skötte tekniken och en av oss dirigerade barnen. Det är inte alla som klarar att sjunga till ett musikspår med hörlurar på sig. Men vill man att barnen ska få den där riktiga studio-känslan är det vad som krävs! Barnen fick sen lyssna på sina egna röster i sin nyskapade låt vilket de tyckte var väldigt häftigt.
Avslutning
Flera av de stegen vi gjorde i den här processen är såklart delar som alla inte har förutsättningar att göra. Exempelvis är det inte alla som kan göra en inspelning med riktig utrustning. Alla kan inte heller sätta ackord till en melodi. Men de stegen får betraktas som extra. Alla kan textsätta en melodi och sjunga den tillsammans med barnen. Och vill man dokumentera kan man alltid göra en enkel film eller ett ”röstmemo” på en telefon! Det viktiga är såklart att skapandet sker och att barnen får använda sin kreativitet även inom detta forum.
