fbpx
Musik i förskolan – var börjar man? - Anton Jakobsson

Jag tänkte ge lite inspiration, tips och tricks i hur man kan arbeta med musik i förskolan. Min vinkel blir att man ska påbörja ett arbete med musiken. Men jag hoppas att även ni som redan jobbar med musik på era avdelningar (eller förskolor) kan få lite härliga inspel att tillföra i era musikstunder. 

Innan du börjar med musikstunden kan du fundera ut vad syftet med musiken blir. Vill du ha musik för att barnen ska få lära sig just musik? Eller vill du utmana barnen språkligt med svårare sånger? Är det rörelser ni är ute efter på avdelningen? Jag personligen känner att när syftet sitter blir det mycket lättare att starta ett musikarbete. Att ha ett mål att röra sig mot gör också att man vill fortsätta med musiken. Även om man någon dag skulle ha en musikstund som känns lite sunkig och inte blir som man tänkt sig.

Lite längre ner kommer jag ge ett exempel på hur jag introducerar musiken för en barngrupp som sysslat med lite eller ingen musik på sin avdelning. Men först vill jag ge lite konkreta tips som kan göra det lättare att komma igång.

Tips nr 1: 

Börja inte för svårt. Blir det för svårt för dig blir det med stor sannolikhet också för svårt för barnen. Se de första tillfällena som träning i musikundervisning för dig som pedagog. För den som aldrig jobbat med musik kan det vara nervöst och man kan känna att det är svårt att få med barnen i musikstunden, just för att man själv inte vet hur man ska bete sig. Välj en sång du vet att barnen kan och behärskar. Blinka lilla stjärna, Lilla snigel eller Hjulen på bussen är perfekt att börja med. 

Tips nr 2: 

När du känner dig varm i kläderna kan du börja fokusera på andra element i sångerna.

  • Lägg till fler verser i Hjulen bussen med nya rörelser
  • gör TAKK-tecken till Blinka lilla stjärna
  • överdriv rörelserna i Krokodilen i bilen så att barnen verkligen lever ut.

Om du börjat med att du och barnen sitter ner under musikstunden kanske du ska lägga till en sång där ni står upp. Huvud, axlar, knä och tå är en perfekt sång att börja med. Precis som i tips 1; de flesta av barnen kan sången, du som pedagog behöver bara fokusera på att leda gruppen. 

Tips nr 3: 

Nu sitter ditt ledarskap i musiksammanhang. Du har haft några musikstunder tillsammans med barnen. Du vet vad de fastnat för och du vet vilka utmaningar som uppstått (för dig som ledare) och du har tillräcklig rutin för att fånga en grupp. Öka tempot och sen ta ner det igen och återfå kontrollen över musikstunden. Det är dags att sätta ett tema där du ska välja sånger, kanske utifrån barnens intressen eller temat ni arbetar med på avdelningen. 

Var börjar man?

Jo, det ska jag berätta nu. Jag har haft ynnesten att kunna leda tusentals (antagligen) musikstunder i förskolesammanhang. Både själv och i grupp och i små sammanhang och stora sammanhang och allt däremellan. Då har jag kunnat bygga en liten modell som fungerar för att introducera musiken för barnen, det jag faktiskt tycker är det absolut svåraste att göra. Man vet aldrig hur barnen ska reagera eller hur mycket de ska sjunga med. Kanske börjar 70% av dem gråta eller kanske det blir fullständig kalabalik? Jag har mer eller mindre alltid en gitarr med mig. Den lockar oftast in barnen i musikstunden men kan lika gärna vara avskräckande för de barn som tycker ljudet är för högt eller obehagligt. 

Två saker man dock kan veta är att det kommer vara väldigt spridda förkunskaper samt att det viktigaste för mig är att barnen ska känna sig trygga för att de ens ska vilja vara kvar i rummet. 

För att ge barnen en trygghet som start men också utmana dem musikaliskt som avslutning brukar min första låtlista se ut någon i stil med det här: 

  • En hejsång (typ hejsan allihopa)
  • Blinka lilla stjärna
  • Lilla snigel
  • Hjulen på bussen
  • Imse vimse spindel-medley
  • Huvud axlar knä och tå
  • Händerna upp, händerna ner
  • Björnen sover
  • Falafel och/eller Familjen katt
  • Avslutningssång 

Syftet med den här sångstunden är att nå några av musikens grundelement, främst puls, dynamik och tempo. Jag vill också ha en bra dynamik genom hela musikstunden där vi både sitter, står, ligger och dansar loss. 

Låt oss ta det från början

En hejsång är alltid trevlig, även en bra indikator för barnen att vi nu är igång. Blinka lilla stjärna vet jag att de kan, jag sjunger den tre gånger. Först ”vanligt”, sen klappar vi samtidigt som vi sjunger, sen sjunger vi den jättesvagt, nästan väser ut orden. Lilla snigel sjunger jag i olika tempon. Först ”vanligt” tempo, sen supersnabbt, sen suuuuuuupeeeeerlåååångsaaaaamt (kom ihåg, lev ut), sen supersnabbt igen. Hjulen på bussen är slutskedet av ”trygghetsskapandet”. Efter att vi sjungit den brukar barnen ha välkomnat mig i gänget. 

När spindel-medleyt kommer börjar jag med Imse imse, sen kommer såklart också Bamse spindel. Låten känner barnen igen, därför får den också hjälpa till att styra barnen till stående position för snart är det dags för dans! I stående position kan det bli lite rörigare, därför vill jag (i en ny barngrupp) ha sånger som berättar rörelserna. Just nu är händerna upp, händerna ner av Duran och Mollan populär bland barnen och den funkar väldigt bra. Om det är någon som känner Duran och Mollan som läser det här kan ni hälsa dem det. 

Dags att återta kontrollen

Hur som haver, stående musikstund kan som sagt bli rörigt, och det har blivit dags att återfå kontrollen och få barngruppen till sittande position. Jag ger er; Björnen sover! Alla kan den, alla vuxna människor i hela världen är trötta på den, därför får den nu hjälpa oss att berätta för barnen att det är dags att lugna ner stämningen. 

Efter att vi dansat, pulsen går och vi har tjoat och hoppat brukar det funka bra att presentera nytt material för barnen. Välkomstrutinen är avslutad, de har fått dansa och härja lite vilket kanske inte hör till vanligheterna och i sitt lyckorus är de väldigt mottagliga för nya roliga sånger. De som jag personligen fastnat för den senaste tiden är Falafel och Familjen katt. De är lite svårare både ur musikaliskt och språkligt perspektiv och är en bra ingång till fler sånger av den karaktären. Jag är ganska säker på att de barngrupper som aldrig jobbat med musik hört de sångerna, eller ens hört talas om dem. Jag kommer inte heller berätta något mer om de sångerna än det jag gör exakt nu, för jag vill inte. 

Som avslutning blir det tydligt och enkelt om vi har någon form av avslutningssång för musikstunden. Barnen kan då förbereda sina huvuden för att gå vidare till nästa aktivitet.

Jag hoppas det här kan ge lite tips på hur man startar eller utvecklar en musikaktivitet.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad musikstund?

Författare

#Arbetsredskap, #Gitarr, #Musik, #Musikaliska grundelement, #Musikstund, #Puls, #Rörelse, #Språk, #Språkutveckling, #Tempo
3 svar på “Musik i förskolan – var börjar man?”
  1. Vilken inspiration! jag kommer absolut fokusera på musiken när jag kommer tillbaka från föräldraledighet! Heja dig Anton!

Lämna ett svar