Under lov, när antalet barn på förskolan är mindre, märker jag hur en oväntad stillhet lägger sig över rummen. Det är som om det vardagliga bruset dämpas. Vi ges en unik chans att verkligen stanna upp, lyssna och fördjupa oss i barnens värld. Istället för att direkt dyka in i administration och planering, ges möjlighet att ge utrymme åt barnens tankar och funderingar. En möjlighet som är ovärderlig!

En tid för äkta möten och inre samtal
När färre barn är närvarande blir det lättare att höra de små, men djupt meningsfulla, frågorna som annars snabbt drunknar i vardagens brus. Jag ser hur barnen ibland stannar upp för att fundera över det de upplever. Hur de med sina oskyldiga, men samtidigt insiktsfulla, frågor öppnar upp nya perspektiv. Dessa stunder påminner mig om varför jag valt att arbeta med barn, för att få vara med och följa deras upptäcktsfärd och ge dem en trygg plats att uttrycka sina tankar.
Balansen mellan nödvändig administration och värdefulla relationer
Det är ingen hemlighet att planering och administrativa uppgifter är en viktig del av vårt arbete. Jag vill dock poängtera att jag inte anser att vi inte lyssnar på barnen när grupperna är fulla. Tvärtom, vi gör vårt bästa. Men jag har också sett hur lätt det är att låta pappersarbete och schemaläggning ta över så att tiden med barnen blir lidande. Därför är de lugnare stunderna under lov en ovärderlig möjlighet att ge varje barn den uppmärksamhet de förtjänar.
Vikten av mindre barngrupper
Flera studier visar att mindre barngrupper förbättrar både barns och pedagogers vardag. När vi har färre barn i en grupp ökar möjligheten till meningsfulla samtal och djupare relationer. Mindre grupper innebär att vi kan ge varje barn den tid och det stöd som behövs för att deras tankar och känslor ska få utvecklas. Trots att administrativa uppgifter är en naturlig del av jobbet, bör vi alltid försöka hitta en balans så att den tid vi får med barnen inte går förlorad.
Det finns en växande medvetenhet om behovet av att reglera barngruppernas storlek och förskollärartätheten, en fråga som Sveriges Lärare lyfter fram. Jag tror att det är viktigt att vi alla tillsammans arbetar för att skapa bättre förutsättningar i förskolan. Att vi får möjlighet att vara där för barnen på det sätt de verkligen behöver.
En uppmaning till handling
Jag vill därför rikta ett varmt upprop till alla lärare i förskolan och barnskötare men särskilt till rektorerna: Låt oss få ta vara på dom lugnare stunderna under loven. Se dem inte bara som en möjlighet för det administrativa, utan som en chans att bygga starkare relationer. Att sitta ner med ett barn och lyssna på deras drömmar, tankar och funderingar.
Det är i de ögonblicken vi verkligen formar framtiden – både för barnen och för oss själva.
Upptäck mer från Tankar om Förskola
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.