Med risk för att ge sig in i ett diskussionsträsk jag aldrig kommer ur måste vi ändå diskutera barngruppernas storlek. Nyligen gav jag mig in i diskussionen i forumet förskolan.se på Facebook där frågeställningen ungefär var: ”skolverkets riktlinje för barngruppsstorlekar borde väl vara baserade på nått annat än det vi kallar avdelningar?”.
Och det låter väl rimligt? Jag har aldrig satt min fot på en avdelning med barn i åldrarna 4-5 som haft ett mindre barnantal än 15. När skolverket säger ”barngrupp” så borde de då syfta på något annat än det vi kallar avdelning.
Även Sveriges Lärare är diffusa och har nationellt gått ut med, i sin Politik för förskolan, att
”Sveriges Lärare kräver därför att staten lagstiftar om ett maxtak för barngruppers storlek.”
Jag tycker det är ett bra och slagkraftigt krav i grunden. Men likväl här som i Skolverkets riktlinjer/rekommendationer så tycker jag att själva problemet är att det inte definieras vad en barngrupp är. Jag tycker även att det väldigt problematiskt att prata siffror när vi inte ens definierat vad en barngrupp är.
Hörde i ett samtal för ett par månader sedan att en svensk kommun ”ändrat sitt rapporteringssystem för barngruppernas storlek”. Nu plötsligt hade de dubbelt så stora barngrupper som de hade i rapporten från tidigare år. Vaddå ”ändrat rapporteringssystem”? Jag betvivlar starkt att de på förskolorna har organiserat sig annorlunda. Och argumentet jag hört så många gånger att avdelningarna delar in sig i mindre grupper större delen av dagen håller inte. Det händer ju knappast ”större delen av dagen” och knappast under tiden efter lunch då de flesta har rast. Och vad händer när någon ur personalen inte är på plats (och inte ersätts med vikare).
Och. Så. Vidare.
Jag tycker att politikerna borde sätta sig ner tillsammans med de som kan detta bäst, alltså de som arbetar i förskolan, och sätta en bra definition på vad en barngrupp är. Först efter denna definition är satt kan vi börja diskutera barngruppernas storlek, hur minimibemanningen ska se ut och hur hög förskollärartäthet det ska vara.
Vad tycker du? Håller du med om att definitionen av vad är barngrupp är, är något luddig? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedan.
För att läsa fler inlägg som berör barngruppernas storlek – klicka här!
För några år sedan mailade jag Skolverket och bad om deras definition av just barngrupp/avdelning. Då förklarade de ungefär det som ”de barn som man som pedagog har ansvar för och som är inskrivna som en grupp i systemet, ses som en barngrupp. Tex de som pedagogerna har utvecklingssamtal med vårdnadshavare osv..
Nu hörde jag innan sommaren att Skolverket tagit bort sin definition. Min konspiratoriska teori är att de fått lite påtryckningar från kommunerna som gladeligen gör sina pappersfinter och definierar barngrupperna så att det lättare går att omvandla en befintlig grupp till två ”större delen av dagen”. Tex när man delar på en grupp så halva gruppen är ute o halva inne – vips har du två barngrupper. Fiffigt va;)
Ett icke-svar blev ett inte-svar. Väldigt intressant!
Väldigt bra uttryckt. Det som funkar på papper så att säga funkar ju inte alltid i verkligheten. Tycker absolut att dom ska sätta sig ner med dom som är mest kunniga inom detta och höra deras åsikt då det är lärarna och barnskötare och pedagoger som går i det dagligen.
[…] I den förra artikeln kåserade jag lite kring hur vi ens kan prata antal när det kommer till barngruppernas storlek. Problemet är väl att vi inte är överens om vad en barngrupp är? Och vad säger skolverket om saken? […]
Kanske var det fel från början att Skolverket gick ut med riktlinjer då inte ekonomiska förutsättningar följde med.
Helt klart! Så känns det som det är med många saker; uppgifter som ska göras, regler som ska följas osv – men det saknas både förutsättningar och pengar!
Håller helt med dig i ditt resonemang och har sedan jag påbörjade mina studier till förskollärare, och sedan i min yrkesroll, aldrig slutat bli förvånad över hur lite politiker samt andra beslutsfattare verkar bry sig om våra barn och vilka förutsättningar de får. Barns hälsa, och såklart också oss vuxnas, kan inte annat än påverkas negativt av våra allt större barngrupper i relation till besparingar och nedskärningar av personal. Ändå fascinerande att så många individer kan och lyfter problematiken på ett tydligt sätt utan att det sker någon som helst förändring inom området. Politiker och andra beslutsfattare, är det någon som lyssnar?
Problemet är att de som har makten att faktiskt göra något åt det – inte gör någonting åt det.
[…] annars kommer ingen förändring ske och vi kommer omöjligt kunna vända den negativa trenden. Gruppstorlek, förskollärartäthet, minimibemanning samt tid för planering, för- och efterarbete och […]
[…] både gällande folkhälsan och landets ekonomi. Man skulle kunna fatta beslutet om att reglera barngruppernas storlek och begränsa antalet barn per utbildad pedagog. Det finns inget som talar emot att det är ett […]
[…] Sänk antalet barn i barngrupperna och öka lärartätheten. (Inga pappersfinter med andra ord. Vi är trötta på dem!) […]