I en ring på golvet samlas barnen och pedagogerna .. eller ja en ring blir det ju inte riktigt. Det blir mer som en halvcirkel som övergår till en kvadrat. Något barn är inte nöjd över platsen de sitter på, någon vill sitta i mitten i vårat försök till cirkel, någon vill sitta i frökens famn, någon vill sitta bredvid fröken men där sitter redan barn, men till slut sitter alla 1-3åringar på golvet på varsin sittdyna. Det tar lite tid eftersom vi inte får ha bilder på barnen fasttejpat på golvet och den stora runda mattan får inte riktigt plats i det rum vi valt att ha samling i, vilket nog är anledningen till att det inte blir den perfekta cirkeln vi strävar efter, men vad gör det egentligen?
Upplägget
Samlingen börjar med den traditionella närvarouppropet med bilder på barnen, som följs av både dagens dag och väderrapport. Vi uppmärksammar även de barn som är borta och var de är. Sångpåsen kommer fram och vandrar från det ena barnet till det andra, varje barn tar något ur påsen och sen sjunger vi. Ibland är det ett tygdjur och ibland ett kort med en bild och text. Några nya inslag blir det med både korta sagor eller instrument som spelas på men oftast blir det sångpåsen som är populärast. Men har vi samling för det är tradition och ska bara vara en del av dagen? Är det samma sånger vi alltid sjunger och lära barnen, eller samma aktiviteter? Gör vi det enkelt för oss själva att alltid sjunga samma sånger? Eller är det en stund av undervisning?
Vi ser nog lite olika på samlingen från olika perspektiv, en del som ett undervisande inslag där kunskap ska förmedlas. En undervisningssituation där vi kan informera, berätta och lära ut. Och andra pedagoger ser den som en social träning där vi ska lära barnen lyssna och tala inför gruppen. Gemenskap och trygghet är två viktiga delar i samlingen, dels för att hjälpa barnen lära känna varandra bättre och samtidigt stärka gruppkänslan. Det handlar om turtagning och respekt men även samspel och kamratskap. Andra kanske ser det som en tradition som bara är ett inslag i dagen, att så har det alltid varit och så ska det alltid vara.
Syftet
Syftet med samling varierar från pedagog till pedagog i dess form och definition, men det handlar om att skapa ett lärande och en gemenskap, och även förbereda barnen inför skolan. För våra 1-3åringar som har många år innan det är dags att sitta still i en skolbänk, blir det en rolig gemensam stund där vi sjunger en kort stund eller dansar eller gör en rörelselek.
Ibland delar vi in barnen i två grupper när vi ska ha samling. Indelningen är inte baserad på ålder utan deras förmågor och förutsättningar, deras intressen och behov. Det finns barn som verkligen gillar allt vad samlingen har att erbjuda. De är nyfikna, intresserade och engagerade. De sitter länge på samlingen. Sen finns det barn som har lite myror i byxorna, och förmågan att sitta still och sjunga är begränsade. ”Sätt dig ner”, ”Sitt upp”, ”Sitt still” .. ja hur många gånger upprepar vi inte dessa kommandon under en samling? Det blir lite tjatigt att höra sin egen röst upprepa samma sak flera gånger och att avbryta sången vi sjunger eller aktiviteten vi håller på med.
Att avbryta och störa de barn som gillar samlingen och det vi gör, känns orättvist. Nu säger jag inte att barn med myror i byxorna eller de barn som har koncentrationssvårigheter bara ska springa runt och inte uppleva eller ta del av samlingen, men de kanske behöver ha samling i en mindre grupp. Alla är vi olika och behoven är olika.
Vad ska man göra?
Förra veckan när jag hade samling började vi som vanligt och jag hade sångpåsen redo i handen men i sista minuten ångrade jag mig. Jag ville göra något annat. Något nytt. Men vad? Jag hade idétorka deluxe! Jag vände mig till en av 3-åringarna och frågade vad hennes favoritsång var, hon sträckte på sig och sa ”Paw Patrol låten”. Jaha, jag blev ju lite ställd …. Den kunde jag ju inte och lite osäker på om de andra barnen kunde den också. Lärplattan var urladdad så den var inte till någon hjälp. Så då fick hon sjunga och vi andra fick sjunga det vi kunde.
Samlingen är en gemensam stund men är den fylld av krav eller möjligheter? En stund för oss alla att lära och undervisa? Samlingen är nog en blandning av allt, ett socialt traditionellt undervisningstillfälle där barnens delaktighet och engagemang ska ta plats.