fbpx

Vinden sveper smidigt mellan trädstammarna och solen silas mellan de täta trädkronornas blad. Ett gyllengrönt skimmer ligger i den tysta skogen där ljuden dämpas av undervegetationen och mossbeklädda stenar. Trots ljuset känns det ändå mörkt, tryckande. Trots tystnaden är skogen full av ljud och liv. Fåglar kvittrar, löven prasslar, tassar springer och mitt i en glänta står en stuga. I den stugan bor en mamma och hennes tre små grisbarn. 

Sätta Scenen

Fantisera del 2: Sagor och musik - Anders Wiking

Detta var kanske men mer utbroderad miljöbeskrivning, rent ordmässigt, än vad jag brukar ha. Beskrivningen av skogen lämnar jag till bakgrundsvideon, jag använder gärna en film från YouTube och en projektor för att skapa kuliss, det är lättare så. Bara sök på background Forest på YouTube så kommer där massor med alternativ. Ljudet får man ofta på köpet med, men ibland är det för starkt eller annat än man tänkt. Det kan helt enkelt vara så att projektorns högtalare är skräp, då vill man använda en annan. Så jag har en app som heter Noisli, den är det bästa bakgrundsljuds-verktyget jag hittat. Man kan ställa in vilka miljöljud man vill så som åska, skog, regn, blåst, en bäck och kombinera dessa till hela scener.

Vad sägs om en regnig dag i skogen med mullrande åska i bakgrunden. Spännande! Bara genom dessa två simpla verktyg, en projektor med YouTube och en app kopplat till en sån där JBL-högtalare nästan alla har så är vi i sagans värld på nolltid. Ljud, ljus och bild. Digitala verktyg som medel om man vill. Något särskilt utrymme behöver man inte heller, det kan vara i samlingsrummet, vid matbordet, i en hörna. Var man än kan rikta projektorns lampa fungerar, det blir nästan bättre när det inte är mot den klassiska kala väggen eller vita duken. Nu har vi scenen, dags för sagan. 

Ny saga: Tre små grisar

I förra delen utgick jag från Bockarna Bruse och fick höra i kommentarer här och där hur värdefull den sagan är för förskolor runt om i landet och har varit i generation från generation. Det är något magiskt. Om man tänker på det så är läsa, skriva och berätta sagor det närmsta vi någonsin kommer komma tidsresor och tankeöverföring. Denna gång ska vi dock röra oss vidare med exempel från den tidlösa och geniala sagan tre små grisar.

Hur kan man få in musik i en sådan saga och vad i musiken kan vi få in? Vi börjar med att se på själva sagan och karaktärerna. Vi har då grisarna, liten, mellan och stor samt vägen. Men i denna saga har vi även husen som är halm, trä och sten. Sedan har vi vad jag brukar tänka som hållpunkter. Vargen ska helt enkelt springa mellan husen som grisarna låser in sig i, knacka på och sedan blåsa ner husen tills det inte går. Då skjuts han iväg ur skorstenen som en raket. Där är hela sagan i det stora hela, sen är det berättaren som besjälar karaktärerna och fyller scenerna med spänning.

Musik i sagan

Musiken i sagan behöver verkligen inte vara en storslagen musikal. Peter Jöback och Helen Sjöholm behöver inte kontaktas för en smäktande duett mellan lilla grisen och vargen. Nej, nej nej. Gör det inte svårare ä det är, vi är generellt inte musiker på förskolorna och bara ämnet får folk att kallsvettas då minnet av en butter och kritisk musiklärare på lågstadiet spelas upp framför ögonen på en. Tänk att musik, ljud och instrument ska vara en dal av det. Ersätt helt enkelt vargen med en trumma. Resten kan vara som det är.

Och när det kommer till rekvisita, använd saker som finns på förskolan, kaplastavar, papper, en låda eller vad som helst. Barnen kommer gå med på att det är husen, barns superkraft är just fantasi. Använd vargtrumman för att gestalta olika musikdelar. Till exempel är just knackandet på dörren ett bra tillfälle för en ”först jag sen ni” Då knackar berättaren en kort simpel rytm som barnen härmar, upprepa tre ggr och blås sedan ner huset. Ha en ny knackningsrytm vid varje hus. Mellan husen ska vargen springa snabbt eller långsamt. Spela då antingen snabbt på trumman och låt barnen springa på stället lik snabbt, eller om vargen är trött så är den långsam, barnen gestaltar detta på samma sätt. Vid sista huset skjuts vargen iväg ut skorstenen där är ett perfekt tillfälle att göra ”raketen”.

Sätt er på huk tillsammans med alla barnen, börja klappa långsamt och öka tempot tills ni hoppar upp och skjuter iväg vargen. Svårare än så behöver det inte vara. 

Nästa nivå

Men man kan så klart göra det mer avancerat. Fast avancerat låter så svårt. Mer medvetet kanske. Är man bekant med musikens grundelement så är det bara att medvetet slänga in dem i olika kombinationer. Till exempel.

  • De olika stora grisarna = Dynamik
  • De olika husens knackningar = Rytm
  • Vargens olika sätt att springa = Tempo 
  • Barnen som rör sig, gestaltar och klappar med = Puls

Alla dessa är med redan, men ju mer medveten och kunnig man är desto mer kan de läggas in i olika kombinationer. Även fler instrument kan läggas in. Testa, testa, testa är allt jag säger. Det går inte att misslyckas. Om man vill kicka upp det en nivå till så är det att faktiskt skriva låtar om sagan, eller helt egna låtar om helt egna sagor. Mer om det i tredje och sista delen om fantasi. 

Författare

#Bakgrundsljud, #Bockarna Bruse, #Dynamik, #Ljud, #Ljudmiljö, #Miljöbeskrivning, #Musik, #Noisli, #Puls, #Rytm, #Saga, #Sagopedagogik, #Tre små grisar, #Youtube
2 svar på “Fantisera del 2: Sagor och musik”
  1. Så magiskt!
    Kreativt, inspirerande, lärorikt, imponerande!
    Så inbjudande och konkret. Vill ha mer!
    Vill se mer!
    Tack Anders för denna lilla resa! Ser fram emot nästa lektion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *