Jag ska tjata vidare om musik i förskolan. Men hoppas att ni kommer kunna implementera detta inlägg till annat än just musik. Ett sätt att tänka när det kommer till att repetera aktiviteter med barnen. Jag vill varna för att jag kommer dra en hel del generella slutsatser och skriva om det som väldigt många anses vara självklart.
Vem tröttnar?
Idag vill jag prata om att vi har en tendens att tro att barngruppen tröttnat på det vi presenterar för dem. I just musiken kan det gälla vissa sånger eller danser man gjort genom åren. Oftast är det till slut jag som tröttnar på enformigheten i min sångstund. Kanske också vissa barn som kräver ständigt nya upplevelser. Men tittar man över hela barngruppen är majoriteten fortfarande delaktiga och tycker att det är roligt och intressant. En del gör det för att de efter ett tag faktiskt känner igen och kan merparten av sångerna. Några andra för att de helt plötsligt kan ta mer plats när de som tröttnat klivit åt sidan.
Vissa sånger tröttnar jag aldrig riktigt på att spela. En av de sångerna är blinka lilla stjärna. Det beror till stor del på att nästan alla sjunger med, nästan alltid. Det jag som pedagog då kan göra är att variera den här sången till förbannelse. Jag kan sjunga den i olika tempon, olika styrkor eller med olika känslor. Det roligaste är att sjunga den samtidigt som man gråter! Barnen kan den här sången hur bra som helst och kan direkt ta in de andra elementen jag inför till sångstunden.
Det här är också sången som alla (jag vågar säga alla) någon gång haft med i sin repertoar under en sångstund i förskolan. Man vet att den fungerar och kan användas till tusentals olika syften. Man sjunger den för att ändra stämningen i rummet, för att komma igång med musiken, att variera sig musikaliskt eller använder melodin för att skriva andra sångtexter med eller för barnen. Den finns alltid med.
Men!
Sen kommer vi till alla andra sånger. I jämförelse med blinka lilla stjärna får de så extremt mycket mindre tid i barnens sångstunder. Vi sjunger de andra sångerna ett tag, sen blir vi så trötta på den att vi vill kräkas i munnen så fort vi tänker på sången.
Oftast testar vi nya sånger och de funkar inte alls, så må få vara. Det är inte det som absolut inte intresserar barnen som är min poäng. Det är de där sångerna som fungerar för barngruppen men som inte får lika mycket tid att sätta sig hos HELA barngruppen. Man jobbar in texten, man sjunger den och sen börjar de mest drivande barnen protestera för de börjar tycka den är tråkig. Och då tröttnar man på att sjunga den med barngruppen.
Varför ska vi då fortsätta med den låten, om vi stöter på patrull?
Enligt mina erfarenheter tappar vi ofta de barn som inte kliver fram först. De som inte tar mest plats eller som inte lär sig sånger lika snabbt. Dessa barn får aldrig möjlighet att variera hur de sjunger de nya sångerna, som kanske är svårare rent musikaliskt och jätteutvecklande för barnen. De kanske inte ens får möjlighet att lära sig sångerna ordentligt innan de aldrig får höra sången igen.
Tipsen!
Med det sagt vill jag ge lite tips på hur jag brukar jobba för att hålla kvar en sång i min repertoar, även om jag märker att vissa barn börjar tröttna på dess existens.
- Variera hur denna sång framförs. Försök ha fingertoppskänsla här så att det blir tillräckligt intressant för de barn som behöver variationen, men inte för svårt för de barn som behöver extra tid för att lära sig.
- Utmana barnen på olika musikaliska sätt. Låt några av de ledande barnen inleda sången. Oftast är den gemensamma starten svårt i sång, då får vissa barn en större utmaning genom att få igång gruppen. Jag använder gitarr i mina sångstunder, då brukar jag visa med gitarren och kroppen när sången ska starta och låta barnen lyssna in när de ska börja sjunga.
- Våga avbryta mitt i en sång och lägg extra fokus på mittenpartiet. Om det till exempel är en kortare paus i en sång kan barnen hamna i olika tempon. Om man övar extra mycket på det blir det dels lättare för de barn som tappat fokus mitt i en sång, medan det blir en extra utmaning för de barnen som lätt tar till sig nya sånger.
- Använd situationer där den nya sången får extra fokus. Till exempel genom att låta barnen sjunga den i mikrofon (läs gärna mitt inlägg om mikrofonskola).
- Spela sången i bakgrunden när barnen pysslar eller leker eller när ni är ute på gården. Då skapar man en situation där sången kan fånga upp barnen där de är och vissa kanske tar tillfället i akt att sjunga med när det är i en mer avslappnad situation än en planerad sångstund.
- Välj en sång som du själv tycker är bra. Det är så mycket lättare att inspirera barnen att lära sig en sång man tycker om att själv framföra.
Avslutning
Jag är väl medveten om att jag inte på något sätt uppfunnit hjulet med detta inlägg. Jag hoppas dock att det kan inspirera den som känner att sångstunden kanske inte utvecklas. Eller till den som helt enkelt bara tröttnat…
Tack för ordet.