Vem är denna Någon som borde så mycket hela tiden?

Detta är historien om fyra människor som hette
Alla, Någon, Vem som Helst och Ingen.

Det fanns nämligen en viktig uppgift som måste
utföras och Alla var säker på att Någon skulle göra det.
Vem som Helst skulle ju kunna ha gjort det,
men Ingen gjorde det.

Någon blev arg, eftersom det var Allas jobb.

Alla trodde att Vem som Helst skulle kunna göra det,
men Ingen insåg att Alla inte skulle göra det.

Det hela slutade med att Alla anklagade Någon
när Ingen gjorde vad Vem som Helst skulle kunna ha gjort.

Texten ovan är såklart lite putslustig men innehåller ändå något ganska kärnfullt. För visst kan det vara precis såhär när vi ställs inför dilemman eller något som kan upplevas som svårt, obehagligt eller klurigt?

Vem är egentligen den här Någon som alltid borde göra Något och varför pratar vi så när vi lyfter saker?

Vem är denna Någon som borde så mycket hela tiden? - Lina Karlström

Istället för att säga ”Jag har upplevt detta, någon borde prata med den personen/göra något” så kanske vi kan säga ”Jag har upplevt detta, jag vill försöka göra något åt det. Har ni sett det samma? Vad tänker ni? Vad för konkreta lösningar kan finnas för att detta ska bli bättre?”

Jag förstår att den maktlöshet många känner i sitt yrke nu pga stora barngrupper och lite personal spär på den ansvarsförskjutning vi pysslar med. ”Vi kan inte göra något pga den och den och den anledningen” och sen slår vi ut armarna i luften, suckar, känner oss OERHÖRT maktlösa och fortsätter sen göra det som uppenbart inte funkar för att vi känner att det är det enda vi kan/vågar göra. Men det är också så att vi faktiskt kan göra NÅGOT annat för att förbättra situationen om så bara lite. Det är jag helt säker på. Vi kan exempelvis prata med varandra, bli lite mer av den där Någon som gör Något.

Den amerikanska socialpsykologen Bernhard Weiner arbetade fram det som på svenska kallas ansvarsprincipen.

Ansvarsprincipen handlar kort och gott om att den som tar ansvar kan påverka.
Med andra ord, när vi tar ansvar för att hantera ett problem, när vi blir denna Någon, så har vi också bättre möjligheter att påverka utfallet.

I föreläsningen ”Lyfta upp eller trycka ner – Lågaffektiv teori och metod” berättar Hejlskov Elvén att Weiner menar att ”om du tar ansvar för det du gör så lyckas du. Om du tycker att någon annan ska göra jobbet så misslyckas du”
( UR Samtiden – Lyfta upp eller trycka ner: Lågaffektiv teori och metod, del 1 | UR Play )

Ponera att vi har en situation där vi har tagit ett beslut på förskolan och sen upplever vi att det inte genomförs på det vis som vi bestämt. Snacket börjar gå. ”Någon borde prata med den personen” eller ”Någon borde göra något åt det beslutet, för det funkar inte”.

Problemet är att den där Någon aldrig verkar vara samma person som yttrar just de fraserna.

Den där Någon verkar alltid någon annan än sig själv!
Det är kanske mer sällan vi säger ”Jag upplever att detta beslut inte genomförs, jag ska försöka prata med personen i fråga och se hur vi kan lösa det/lyfta beslutet med ledningen för att se om själva beslutet kan justeras”
Hade det inte blivit lättare om vi bara försökt vara den där Någon och försökt pratat mer med de som det berör istället för att tänka att Någon Annan gör det?

Likaså när det gäller de där lite svårare samtalen man ibland behöver ha med vårdnadshavare.

Fast att det kan kännas läskigt, obehagligt och nervöst och man känner att man utsätter sig för en risk när man blir den där Någon som tar tag i det och gör något så kommer det i längden bli bättre om vi slutar vänta på att Någon Annan ska komma och rädda oss.

• ”Någon borde prata med VH:n om barnets behov av stöd” – försök att vara denna Någon.
  • ”Någon borde prata med kollegan om hur hens beteende påverkar arbetsplatsen” – försök att vara denna Någon.
  • ”Någon borde lyfta att detta beslut är oerhört svårt att genomföra som det ser ut nu” – försök att vara denna Någon.

Nu ska du få ett uppdrag med dig:

För varje gång du tänker att ”någon borde….” så fundera på vad du skulle gjort om du varit denna Någon och försök sen göra det. Be om stöd av kollegor och/eller ledning om det är svårt.
Försök att bli mer Någon istället för att ge det till Någon Annan.

#Alla, #Bernhard Weiner, #Någon, #Upplevelse, #UR, #Vårdnadshavare
Ett svar på ”Vem är denna Någon som borde så mycket hela tiden?”
  1. Det här med ”nånanismen”, att ” någon annan ska fixa det”, är definitivt vårt största problem. Både i familjen, på jobbet, i samhället och så även i förskolan. Bra text!