Var är alla killar? – Därför behöver förskolan fler män!

Vad tänker du på när du hör ”manlig förskollärare”? Förmodligen något ovanligt, kanske nästan lika ovanligt som en varm midsommar i Jämtland – här är det oftast varmare på nyårsafton än midsommarafton! Faktum är att bara 3–4 procent av Sveriges lärare i förskolan är män. Dags att ändra på det?

Var är alla killar? – Därför behöver förskolan fler män! - Emmelie Persson

Barn behöver förebilder – inte bara superhjältar

Att ha både manliga och kvinnliga lärare och barnskötare i förskolan är avgörande för barns utveckling. Barn behöver förstå att kön inte avgör vem som kan vara omhändertagande, kreativ eller pedagogisk. Precis som att både ketchup och senap behövs på en korv, behövs också olika slags vuxna i barnens liv. Särskilt barn utan manliga förebilder hemma kan dra stor nytta av  manliga lärare och barnskötare i förskolan. Det är lite som att få en extraförebild i bonus!

Barn lär sig också att män kan vara lika omtänksamma och engagerade som kvinnor. Det öppnar dörrar till en värld där möjligheter inte begränsas av traditionella könsroller.

Ett bättre arbetsklimat med fler perspektiv

En jämnare könsfördelning bland personalen kan också förbättra arbetsmiljön – det blir en härlig mix av perspektiv och idéer. Lite som en välbalanserad taco-fredag, där varje ingrediens bidrar till helheten. Studier visar att barnens resultat dessutom förbättras i språk och matematik med en jämnare könsfördelning bland personalen.

Dessutom kan en mer varierad personalstyrka bidra till att minska stress och öka trivseln på jobbet. När personalgruppen speglar samhällets mångfald får barnen också en naturlig förståelse för olika människor och erfarenheter, något som är ovärderligt när de senare möter den bredare världen utanför förskolan.

Varför ser vi inte fler män i förskolan?

Ett stort hinder är att förskolläraryrket fortfarande ses som ett typiskt ”kvinnogöra”. Det är ungefär lika modernt som telefonkataloger och videobandspelare. Dessutom möter många män fördomar och misstänksamhet bara för att de valt ett yrke med barn. Det är dags att uppdatera synen på vad som anses ”manligt” eller ”kvinnligt”.

Ytterligare en utmaning är yrkets status och lönenivå. Många män tvekar eftersom förskolläraryrket inte ses som ekonomiskt attraktivt. Det är hög tid att samhället börjar värdera dom som tar hand om våra yngsta medborgare på ett rättvist sätt. Det är trots allt ett av dom viktigaste jobben vi har – att ge barnen en bra start i livet.

Hur förändrar vi det här?

I Malmö har man satt målet att minst 10% av förskolepersonalen ska vara män, med ambition om 30% i framtiden. Kanske lite som att lova sig själv att börja träna varje dag från och med måndag – utmanande, men fullt möjligt med rätt inställning!

För att locka fler män behöver vi höja yrkets status, bryta stereotyper och skapa en trygg arbetsmiljö där alla känner sig välkomna. Vi behöver också tydligt visa att förskolan är ett attraktivt och givande yrkesval för alla, oavsett kön.

Vad tycker du?

Jag vill gärna höra från dig:

  • Vilka hinder tror du är störst för män som funderar på att jobba i förskolan?
  • Hur påverkas barnens utveckling när könsfördelningen bland personalen är jämn?
  • Vad kan vi göra för att locka fler män till att bli lärare i förskolan?

Låt oss tillsammans göra förskolan mer mångsidig!

Författare


Upptäck mer från Tankar om Förskola

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

#Barnskötare, #Bemanning, #Förskollärare, #Kön, #Könsnormer, #Män i förskola, #Personal

Lämna ett svar