Att göra barn nyfikna och intresserade av trädgårdsodling är en fin möjlighet att lära dem om natur, hållbarhet och ansvar. Maten vi äter kommer från jorden och när vi odlar tillsammans minskar vårt koldioxidavtryck. När vi odlar tillsammans får barn lära sig om eko-systemet är och vi kan visa på hur olika organismer, djur och insekter är beroende av varandra. Vi kan visa på hur viktigt det är att producera mat på ett hållbart sätt. Ekosystemet är viktigt för allt levande och att barnen får kunskap om det på ett naturligt sätt. Det är en viktig grund för att vi själva ska ha en hållbar framtid.

När vi tillsammans undersöker närmiljön och lär oss vara rädda om gården och miljön, grundlägger vi en naturlig förståelse för ekosystemet. Den emotionella kontakten med miljön är viktig för att man ska vilja skydda den. När vi skapar en känslomässig närhet till naturen på gården, förskolan och skolan, ger vi barnen grundläggande färdigheter om naturens betydelse.
Mål med odling
Odling kan innehålla så många olika mål. Grundläggande sociala mål är att barn behöver få en chans att känna sig bekväma i en grön miljö. Barn behöver också känna sin närmiljö och kunna agera i den. När vi odlar tillsammans med barn kan vi, på ett naturligt sätt, få in många olika mål i till exempel matematik och biologi.
Kreativa blomsterpinnar
Vi brukar plantera frö inne på våren. Att följa frö som planteras i plastficka är ett spännande experiment. Att lägga lite bomull i botten på en glasburk och frö ovanpå är ett enkelt sätt att visa på att frö kan gro även utan jord. Blötlägger man dem lite innan går processen fortare. I samband med frösådden kan det vara roligt att göra egna blompinnar. Det går att göra av återbrukat material som glasspinnar, stenar eller pinnar som finns i närmiljön.
Fjärilsvänligt
När värmen kommer är det dags att plantera ut det vi försått. Ett förslag är att göra en fjärilsvänlig miljö i något hörn på gården. Lavendel, krasse och oregano lockar till sig många fjärilar. Ställer du dessutom in några krukor vända upp och ner. Får bin något att krypa in i. De vardagliga upptäckterna av djur och växter bjuder in till samtal om det vi upptäcker.
Kretslopp, sinne och koncentration
När vi vattnar och sköter om växterna. Lär vi oss tillsammans om kretsloppet i naturen. Genom gemensam odling får barn lära sig hur plantan växer och vad de behöver för att trivas. Odling erbjuder många sensoriska upplevelser. Att känna på rosenbönornas långa baljor eller solrosornas stora frö, är en spännande taktil upplevelse. Smaka på små tomater eller sockerärtor är en smakupplevelse för både små och stora.
Odling i förskolan kan bidra till ökad koncentration genom att minska stress, utveckla uppmärksamhet och tålamod. En förbättrad motorik tränas genom de många praktiska momenten i trädgården.

Långsiktig odling i praktiken
Jag har varit med och odlat både i mindre land och i pallkragar. I pallkragar går det fint att odla morötter, potatis, blomlökar, solrosor, persilja, sockerärtor, spritbönor, blomsterbönor är exempel på saker som är lätta att odla med barn. Både i krukor, pallkragar eller grönsaksland.I krukor är det lätt att ha klätterväxter eller blommor med olika textur som barnen kan känna på. Jag tycker det är viktigt att försöka ha en långsiktig tanke med odlingen.Blommor som är enkla att ta egna frön från för att följa årstidsväxlingar över tid är tex solrosor och tagetes. Odlar du långsiktigt med barnen kan man på några års sikt bygga upp en egen fröbank.

Barns utforskande av växter
Jag har suttit med i många gårdsgrupper och ofta fått frågor om hur man ska förhålla sig till att barn smakar på olika växter. Min erfarenhet är att barn tycker om att smaka på växter och undersöka dem med munnen. Genom att tillföra olika taktila val av växtlighet ökar vi barns möjlighet att komma nära naturen och kunna utforska den mer.
Känna, klämma, lukta och smaka
Vuxna tar ofta in sinnesintrycken visuellt medan barnen behöver vara i närkontakt med miljön för att kunna bearbeta den. Detta är viktigt och nära sammankopplat med hur vi använder vår “theory of mind” för att kunna generalisera våra erfarenheter. Barn kan också uppfatta låga ljud som vi inte tänker på. Prassel i buskarna kan upplevas som ett starkt ljud. Vind ute kan vara behagligt för en del barn och obehagligt för andra barn.
Sinnesintryck i gårdsmiljön är viktigt för alla barn. När vi får utforska miljön med händerna, och lukta på växtlighet, kan vi underlätta bearbetningen av detaljerna vi möter i utemiljön. Och vi förstärker tryggheten i utemiljön.
Upptäck mer från Tankar om Förskola
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.