När man pratar om vad för kunskaper som barn kommer att behöva ha för att må bra och frodas i framtiden, vad tänker du då att dessa kunskaper kan vara?

Jag satt och bläddrade i senaste numret av Förskoletidningen och läser där en artikel där en framtidsstrateg och en förskollärare siar om vad för kunskaper som framtidens förskollärare behöver kunna lära ut till barn och svaret på detta fastnade hos mig, gjorde mig faktiskt väldigt glad!
För det man anser att barn behöver få med sig från förskolan i framtiden är inte digital kompetens.
Utan medmänsklighet. Att få uppleva varma mellanmänsliga relationer. Få bygga inre trygghet och självkänsla.
”Vi kommer att leva i omställningarnas tid under en lång tid framöver. I en ombytlig värld är det viktigt med en inre kompass” menar framtidsstrategen Fredrik Torberger i artikeln kallad ”År 2075” i Förskoletidningen, nummer 3, 2025.
I en ombytlig värld är det viktigt med en inre kompass.
Vi säger det en gång till.
I en ombytlig värld är det viktigt med en inre kompass.
Wow. Det kan vara det bästa jag läst på länge!
För att kunna klara av världens snabba svängar där saker hela tiden ändras så måste vi inte ha de senaste tekniska kunskaperna utan det vi måste ha med oss i framtiden (men även nu såklart) är inre trygghet, en inre stabilitet. Där vi känner och förmedlar omtanke, empati och medmänsklighet. Detta för att god psykisk hälsa och det som kallas resiliens erbjuder visst skydd och skapar inre balans trots den yttre världens snabba ombytlighet.
”Vi riskerar att bli avtrubbade av all teknik. Förskolans uppgift att förmedla andra värden som vänskap, empati och medmänsklighet kan bli livsviktig för framtidens barn” säger förskollärare Moa Andersson i artikeln ”År 2075”.
För att framtidstrygga barnen behöver vi alltså redan nu göra dem ”nutidstrygga”
Det vill säga att barnen redan här i förskolan känner sig behövda, förstådda, uppskattade. Att deras empati och förståelse för varandra får ta plats och uppmuntras, men också att vår omtanke för naturen får ta plats. Jag tänker att omtanke och förståelse för naturen också är en viktig framtidsaspekt.
John Cleese säger ”If children dont grow up knowing about nature, and appreciating it, they will not understand it. And if they dont understand it, the wont protect it.” och jag kan inte hålla med mer.
Så att säkra barns möjligheter till en rik framtid handlar om att redan nu arbeta ännu mer med att främja barn psykiska hälsa, att bygga på barnens inre kompass genom att ge dem vuxna som vill vara tillsammans med dem, som finns där och stöttar men också uppmuntrar.
- Som är genuina.
- Som ger framtidshopp.
- Som ser till att barnen får trygga ramar, många kramar, varmt, tydligt och tryggt ledarskap, ”connection before correction”.
- Som bygger en verksamhet på förståelse för vikten av pedagogiska relationer, närvaro och genuin kontakt.
Barn ska få erfara vuxna som barn har roligt tillsammans med. Som är närvarande, trygga och nyfikna.
Jag vet att jag tjatar hål i huvudet på er i mina inlägg om vikten av det relationella arbetet som vi gör i förskolan men vi som arbetar i förskolan är så oerhört viktiga för barnens utveckling, för barnens framtid.
Hur vi gör, agerar, reagerar och möter barnen spelar stor roll i hur vi kan framtidstrygga dem.
Helt hisnande stort egentligen!
Så sträck på er!
Och ta med er att då ni arbetar relationellt så arbetar ni med att både framtidsstrygga och nutidstrygga barnen.
Upptäck mer från Tankar om Förskola
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.