fbpx

Vem är ansvarig för min arbetsglädje?

Arbetsglädje. Ett litet ord som har så stor betydelse för hur vi trivs på jobbet. Och hur vi är med våra kollegor. Men vem är ansvarig för min arbetsglädje? Chefen, kollegorna, barnen eller jag själv?

Det är chefen har ett stort ansvar för att arbetsmiljön på förskolan är god. Men det är inte arbetsgivarens ansvar att vi bidrar med glädje och en positiv inställning som påverkar vår atmosfär. Chefen ska se till att vi trivs och är nöjda på jobbet men vi kan aldrig begära att chefen påverkar det vi har inom oss. Vi har alla ett eget ansvar för det vi själva kan göra och för de känslor vi tar med oss till jobbet. Vill jag ta med en klagande stressig sur liten jag till mitt arbete? Då kanske inte ens jag vill arbeta med mig.

Är jag då ansvarig för mina kollegors arbetsglädje eller de för min?

Vem är ansvarig för min arbetsglädje? - Maria Sjöström-Fyhr

Trivs personalen och har ett gott arbetsklimat så blir det som ringar på vattnet och det sprids till barngruppen. Kanske även till andra kollegor på andra avdelningar? Det handlar nog inte så mycket om vem som har ansvar utan vad vi kan bidra med. Och vi kan alla bidra med skratt och vara engagerade och intresserade, hjälpa och stötta varandra för att alla ska trivas på jobbet. Det bästa är att det inte kostar ett endaste dugg. Några få ord som ”Bra gjort” eller ett leende kan bidra till så mycket glädje om någon har en liten tuff dag.

Däremot har vi alla ett eget ansvar att hitta vår egen inre motivation, engagemang, vilja och arbetsglädje. Har vi goda relationer till oss själva som innefattar en bra självkännedom, där vi vet våra styrkor, svagheter och potentialer, så har vi säkert lättare att kunna ge positiv feedback, engagera oss i kollegorna, och lösa problem. Arbetsglädje gör oss alla gott då vi presterar bra, får energi, stressar mindre och håller oss friska längre. För visst vill vi alla må gott. 

Alla dagar är inte en dans på rosor. Det finns irritation och frustration, stress och press men att ändå försöka uttrycka sig på ett konstruktivt sätt. Att få sin kompetens tillvaratagen och kanske ha möjlighet att påverka våra arbetsuppgifter gör så mycket för att vi ska må gott. 

Jag tror det är viktigt att hitta de små magiska ögonblicken som ger oss ett leende, ett litet skratt eller en god känsla i kroppen. Arbetsglädje handlar inte om att vara glad från det arbetsdagen börjar till det den slutar. Utan att hitta dessa ögonblicken då vi känner glädje eller får en positiv känsla under dagens lopp.

Författare

#Arbetsgivare, #Arbetsglädje, #arbetsmiljö, #Chef, #Kollegor, #Kompetens

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *