Sommar, sommar och sol
I många kommuner har den kommunala förskolan öppet året om. Det innebär att man även har öppet hela eller delar av sommaren. Barn behöver förskolan också på sommaren. Undervisningen flyttar ut och mycket tid tillbringas ute. Avdelningarna ska städas och material ska ses över. Många förskolegårdar har mycket asfalt och blir väldigt varma sommartid. Vi är nog många som suttit med varma, trötta barn som inte orkar leka. Parasollen och vattenflaskorna är framme, men ingen orkar sätta igång en lek. Även fast barnen vill leka, är värmeböljorna jobbiga för både barn och vuxna. Ett förändrat klimat är ett problem som vi behöver synliggöra.
Förskolan som byggnad påverkar både barn och personal. På kontor finns det oftast luftkonditionering, solskydd i fönstren och markiser. Men hur ofta diskuterar vi hur värmen barnen i förskolan.
Många förskolor har stora fönsterpartier som i söder – eller sydvästläge värmer upp byggnaden om det saknas möjlighet att skärma av solen. Tillfälliga förskolor som baracker blir mycket varma sommartid inomhus. Bristen på skydd för sol påverkar både barn och personal. Med lite tur finns det kanske parasoll ute på gården, men de räcker knappast för att tillföra skugga och svalka. Både barn och personal påverkas också av värme och det kan vara en pedagogisk utmaning att hantera undervisningen.
Framtidsfråga
Att se över vilka rum man vistas i och hur man kan anpassa ytorna inomhus tror jag är en viktig framtidsfråga när vi planerar verksamheten mer långsiktigt. Solfilter, markiser och luftkonditionering inomhus eller i varje fall fläktar är viktig för barn som är känsliga för värme. Solljuset är också svårt för personer med synnedsättning och den visuella miljön behöver anpassas för att vi ska klara dagarna bättre sommartid.
Många förskolor har mycket asfalt. Är det mycket asfalt på förskolegården kan det vara bra att se över tillgången till solsegel och parasoll . Det är också viktigt att kolla i vilket läge rutschkanor, sandlådor och klätterställningar är placerade. Är de placerade i söderläge kanske en del av klimatanpassning kan vara att flytta de fasta lekredskapen till bättre väderläge., där det finns tillgång till skugga. Konstgräs på gården leder till liknande problem. Det blir varmt och reflekterar solen.
Har förskolan grus på gården kan det vara bra att byta ut gruset mot gräs. Då gräset minskar UV-reflektion och stimulerar till aktivitet året om. Att se över hur växtlighet på förskolans gård kan fungera som klimatanpassning, kan också förbättra gården sommartid. För många av oss är det ovant att tänka på att förskolan påverkas av klimatförändringar. Men det finns mycket vi kan göra för att lokalerna inne och ute ska bli mer hållbara året om, för verksamheten. En enkel sak är att se över vilken växtlighet vi har på gården och hur den kan hjälpa till att skapa skugga varma sommardagar.
Värme
Barn reglerar inte värme på samma sätt som vuxna. Barn förstår kanske inte alltid att det är ett bra beslut att leka i skuggan. Det är kanske så att värmeböljor inte ses som ett större problem, då många vuxna själva drar sig till solen. Ett allt varmare klimat bidrar till att vi behöver tänka om hur vi ska förhålla oss till värmen såväl inne som ute. Bästa solskyddet för barn är att kombinera skugga, solkräm, solhatt och skyddande kläder. Barn gör som vi vuxna gör. Därför behöver vi prata om solen med barnen. Lär dem att skugga är bra att vistas i och visa på vad en bra skugga.
Klimatanpassad undervisning
När lekar och aktiviteter placeras i skuggan söker sig barnen bort från solen. Vuxna kan ta med sig filtar ut och ha planerade aktiviteter i skuggan utomhus. På en filt i skuggan kan man pärla eller rita. Ta med lite böcker ut och läs för barnen.
Har barnen vattenlekar, så placera vattenlekarna i skugga snarare än solläge och se till att det finns saker som lockar där skuggan är. Ät frukten eller mellanmålet i skuggan och ha en vattentermos stående där så det finns tillgång till vatten varma dagar. Både att dricka och att leka med. Enkla presenningar eller tyger kan erbjuda solskydd i form av koja för barnen, särskilt om det finns lövverk över. Var rädda om växter och buskage som finns på gården. Upptäck buskagen tillsammans med barnen och skapa spännande miljöer i förväg som barnen kan få hitta. Och utforska. Gör en skattjakt för äldre barn.
Framtidsfrågor
Inomhus
En långsiktig planerad undervisning handlar om att skapa goda vanor. En viktig del i att hantera den varma årstiden tycker jag är att se över förskolans förhållningssätt till klimatet.
Frågor att diskutera är:
- Hur kan vi få svalare lokaler?
- Har vi markiser, solfilm eller andra tyger som kan dämpa värmen för barnen?
- Kan vi utnyttja rummen på ett annat sätt på sommaren för att skapa svalka?
- Går vilan att anpassa till vädret?
Utomhus
Inventera
- Var finns det skugga i närmiljön?
- Var kan vi göra utflykter för att få svalka?
- Vilka aktiviteter kan vi erbjuda för att sänka värmen.
Växtlighet
- Hur mycket träd och buskage har vi?
- Vilken sorts träd har så stora trädkronor och de erbjuder tillräckligt med skugga för gården?
- Kan vi plantera mer växter för att få skugga?
Den största förändringen till att skapa bra förutsättning för kvalité i sommartider . Är att vi ser över våra egna vanor och våra lokaler. Vi kan se till att få bättre ändamålsenliga lokaler. Vi kan också skapa goda levnadsvanor genom att erbjuda en så anpassad verksamhet som möjligt.